Followers

Welcome!

Dear readers, Thanks for visiting my blog. This blog is all about me, what deep'in inside, and my journey. Thanks also with all ur support and ur comment. I will try to update it in a timely manner. For those that not interested plz get out frm my page. thanks - amy

Monday, December 6, 2010

Tips untuk rambut kering

aku just nak kongsi sedikit tips untuk sesiapa yang ada masalah rambut kering!
sbb now rambut aku agak kering dsebabkan terlalu kerap blow dan mewarnakan ! :(
so hasilnye rmbut seperti dawai! :'(

bila terjadi mcm aku skng ni.. kalau nak bersiap mmg kena makan byk masa la kan.. sbb mjg susah nak gayakan rmabut yg kering ..

1. Jgn terlalu kerap shampoo!.. kerana boleh menyebabkan rambut lagiiii la kering..
2. Elakkan basuh guna air panas :(
3. selepas shampoo make sure pakai conditioner dan seminggu sekali WAJIB treatment rambut! pada yang tak mampu n tak rajin nak treatment .. u can buy treatment n buat dirumah .. just apply kat rmbut n using towel lembap- using air agak panas.. then tunggu la dlm 15-20.. then basuhkan..
4. sebenarnye shampoo kat pasaran mcm yg terjual skng ni.. kebyakan byk sgt bahan chemical! u all perasan tak bile u all pkai rmbut terus lembut gile! sbnrnye dia hanya merawat luaran.. tapi tidak dlman.. then wangian dia tu pun is like chemical! tak elok untuk rambut...
5. untuk dapatkan shampoo yg baik.. my suggestion sbb aku pernah gune.. n still gunekan.. and hasil dia sgt baik..

Loreal Pro - Please make sure LOreal Profesional! yang ada tulis PROFESSIONAL ya kawan!!
ni shampoo dia.. harga RM 42.50..
dah shampoo can apply conditioner dari brand yang same.. tak salah aku harge dia RM 40 hengget jek!! u apply kat hujung2 rambut SAHAJA! then dlm 5-7min leh bilas smpai bersih! kirenye apply lepas shampoo! WAJIB!!
seminggu sekali atau 2 minggu skali u all kan apply treatment! tak payah susah nak wt kat salon! kat umah pun boleh! senang jek! u all apply kat rambut, then dah siap.. u all pkai shower cap tu! kalau tak de pkai towel yg lembap (dilembapkan dgn air panas.. jgn la sampai bsah kuyup towel tu! kita just nak towel tu panas sket!) harga treatment ni plak dalam RM 57.00


senang jek kan! n aku ada beli jugak Leave n cream frm loreal jugak! aku slalu gunakan for styling or nak lembapkan rmbut! so result dia rambut more shiny! Harga dlm RM 44.20
for best way, bykkan la bertanya pada yg pakar2.. sbb aku pun tak de la pakar sgt! but slalu tanye itu ni! kalau dulu pakai hentam karoma jek kan!

n skang treatment rambut aku pakai DAVINES.. suggestion frm my fwend! sbb product dia all none chemical! n skang i still using! so far ok! But harge dia mmg leh tahan sgt! that y aku hanya mampu beli treatment dia jek =_='!!! treatment dia pun dah cost smpai RM 200...

n cara yg last aku guna.. n aku wat seminggu skali! f lagi kerap pun bagus!! korang just amek daun bunga raya.. amek la 20 keping.. then just blande smua tu! dah hancur.. terus letakkan kat rambut! place la dlm setengah jam... ikut suka la..
then dah siap.. just basuhkan cuci2.. hasilnye.. rmbut lagi lembut! conform no chemical!! dan sgt selamat! kalau tak caya.. cube try skali.. mmg lembut rambut!!...

2 comments:

  1. oh momoy pakai 1 set loreal juga tapi yang biasa
    beli di watson
    so far ok juga kualiti dia
    tapi momoy rasa yang terbaik adalah herbal essential
    ok sangat2 tapi tak tahu la nape tukar loreal
    mungkin pasal bertahun guna then bosan

    ReplyDelete
  2. actually if that product suite with u, better teruskan:)

    ReplyDelete